Defections roil Malaysian politics - Aljazeera


[...] The Barisan Nasional (BN) claimed control of the state government after the three elected representatives, two of whom are facing corruption charges, quit their parties and backed the ruling party as independents.

The Pakatan Rakyat (PR), or People's Alliance, in a last-ditch attempt to hold on to power, refused to cede control of the state despite orders by the sultan to hand power to the BN.

The political crisis has sparked public outrage and widespread allegations that the defectors had been bought over by Umno, the main partner in the ruling BN.

The BN was denied the two-thirds majority for the first time in 40 years after the PR, a loose opposition coalition, made unprecedented gains in the March 8 general election. [read more]

6 comments:

paloi bin mulau said...

adoi aljazeera dah tembak najib kow kow punya. tengok hadiah Sultan Azlan pada amno dah mengena.

kalau pakatan tak boleh terangkan benda ni pada rakyat, teman tak tahu le.

jadi apalagi. ayuh teruskan perang psikologi ini. kalau aljazeera boleh takkan bloggers malaysia tak boleh kot. perang baru bermula.

paloi bin mulau said...

raden kat mana mike dapat berita ni? teman google tak jumpa pun. malu le teman dah hebahkan ke blog2 lain huhuhu

radenjowo said...

Ni dia jeng jeng jeng
http://english.aljazeera.net/news/asia-pacific/2009/02/20092694014601362.html

paloi bin mulau said...

hehehe teman baru jumpa tadi. tq wak jadi inilah senjata yg patut pakatan gunakan. kalau org arab boleh nampak kenape tidak kita?

ni semua perang psikologi je. kena pulak mahkamah sabitkan depa tak bersalah, bukan lagi peluru tu. hehehe itu namnya c4 :)

tok iskandar said...

Tok nak komen sikit.
Fokus utama BN sebenarnya untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor sebelum Perak.

Isu 48 ekor lembu korban yang dituduh MB Selangor kononnya salahguna kuasanya untuk kepentingan peribadinya.Hasrat nak pergunakan Sultan Selangor desak Khalid Ibrahim letak jawatan tapi gagal kerana Khalid lawan balik dan gertak nak saman Khir Toyo.

Tok nak peringatkan Khalid,elok kau tukarkan SUK Selangor tu pasal dia spesis yang sama dengan SUK Perak.

Kemudian di Perak,UMNO peralatkan Sultan Azlan untuk halang pembubaran DUN Perak.Akhirnya UMNO berjaya merampas kuasa pemerintahan negeri.

Kemudian,UMNO menghantar orang-orangnya menghantar memo kepada Sultan Kedah mendesak diambil tindakan terhadap exco Kedah yang dituduh bela perempuan simpanan.Taktik UMNO gagal kerana perempuan tu bini mudanya.

Nampak tak?UMNO menyorok belakang Sultan pasal tak cukup jantan nak lawan kebangkitan rakyat.Jika menentang dituduh derhaka.

UMNO akan memainkan sentimen derhaka kepada Raja Melayu.Seingat Tok dulu UMNO yang menghapuskan kekebalan raja-raja Melayu.

Kerajaan Pakatan rakyat perlu lebih berhati-hati dengan kakitangan awam termasuk SUK yang jadi musang berbulu ayam.

Mulai sekarang tiada lagi lembut hati atau belas kasihan,tukarkan sahaja mereka.SUK Selangor sekarang terlibat dengan perjanjian menyambung kontrak membekalkan air kepada Syabas ketika DUN Selangor dah bubar untuk membolehkan PRU12 diadakan pada Mac 2008.

paloi bin mulau said...

tok,

memang betoi tu. malam ni pun nizar dah cakap dia bukan lawan Sultan tapi lawan amno. amno yg guna sultan untuk jatuhkan kerajaan pakatan.

bagus kalau video dan mp3 ucapan nizar tu disebarkan. rakyat perlu tahu permainan kotor amno.