Mufti Perak sedih dimaki

IPOH 16 Feb. – Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria kesal dan dukacita dengan tindakan penyokong parti pembangkang yang sanggup mencerca dan memaki beliau ekoran kenyataannya, sesiapa yang tidak taat kepada pemerintah tetap dianggap menderhaka. [read more]

13 comments:

Anonymous said...

Dalam banyak banyak mufti, mufti perak yang paling kuat UMNOnya. Tak caya kena tanya orang istana Perak.

Marang Prabu said...

saya bersimpati dengan beliau, tapi apakan daya. Inilah yang seperti kata peribahasa, terlajak perahu boleh undur, terlajak kata buruk padahnya.Manusia itu bukan dihormati kerana tinggi kedudukanya, atau tebal serbannya, tapi luhur tutur katanya. Nasihat hamba yang kerdil ini banyakkanlah beristifar dan muhasabah diri. masukle ke bilik berdinding cermin dan perhati diri. Pada hakikatnya, kita ini hanya manusia ujub,takbur dan angkuh jika berasa megah dengan rupa wajah yang terpampang di dinding ketika seorang diri. Amin.

Anonymous said...

Itu sebab gua dah bilang jangan BERPOLITIK. Terima lah padahnya.

Anonymous said...

MEMANG PATUT KENA MAKI PUN.
ini mufti pembela umno.mufti pembela kejahatan

Anonymous said...

mufti perak harussani seorang yg riak dengan jawatannya.....bini dia sombong. tak layak dihormati lansung....

Anonymous said...

dunia dah akhir zaman orang kafir di puja ulama di hina>

Anonymous said...

Kalau dalam Islam termaktub undang-undang Islam, kalau pemerintah minta mufti jangan ikut undang-undang Islam tu, mufti tu tidak derhaka pada pemerintah tapi derhaka pada siapa pula ye!!

Mana lebih berat ye jaga dunia atau jaga akhirat?

Gelombang Rakyat said...

Kena maki ye bang..?

Anonymous said...

dah kurun ke berapa ni ...

cuba periksa asal usul istilah "derhaka" - ia datang dari bahasa Sanskrit, satu konsep purbakala yang menegaskan raja tidak boleh dilawan kerana ia adalah wakil dari langit.

dan bukankah satu hakikat bahawa seseorang menjadi raja dengan "menderhaka" kepada raja yang sebelum itu? yakni, dengan merampas kuasa, dan membunuh semua pengikut bekas raja supaya tak ada orang yang bising lagi?

jadi jangan asyik cakap derhaka derhaka , bosan!

Anonymous said...

Teman amat kecewa kerana Mufti yang teman hormati selama ini telah menderhaka kepada rakyat Perak. Pemimpin dipilih oleh rakyat. Maka rakyatlah yang berdaulat (people sovereignty). Inilah yang namanya demokrasi. Justeru merampas kuasa kepimpinan yang dipilih oleh rakyat adalah satu penderhakaan terhadap rakyat. Seorang Mufti yang arif wajar tahu membezakan siapakah yang berdaulat di sini, dan siapakah sebenarnya yang menderhaka. Takde maknanya kehidupan jika menyokong parti politik yang menentang Islam.

Anonymous said...

Pak Raden, I salute you for maintaining some standards and professionalism. Of course you hantam the UMNO people (which I find hillarious), but you dont stoop to the low standard as those pro UMNO blogs listed on the left.

Reading those blogs make me an angry Chinaman. It is easy for me to think,"what the fuck is wrong with Malays these days?". But instead of that, I take solace in knowing they are not the only type of Malay people. There are Malays who are open minded, 'pakai otak' and considerate too. Malays that educate themselves. Malays that work for an honest living. Malays that are independent. In the midst of talks about restoring Malay population and sultanate to its former glory, these are the qualities that you people must have...bukan setakat hunus keris dan kata kaum pendatang = kaum perompak, biadap etc

You are also not a religious hypocrite. Those pro UMNO blogs have ayat Quran, waktu sembahyang, gambar Kaabah and whatnot on one side of the page, and gambar Melayu yang disamakan dengan babi, gambar bogel etc on another side. Not to mention their writing style yang betul betul kurang ajar. I just hope those people dont have children, or I dont have to sit next to them in the university

Anyway, keep up the good work and keep fighting !

Anonymous said...

Menjadi MUFTI bukan sekadar untuk mencari rezeki.

Menjadi MUFTI besar tanggungjawabnya terutama terhadap AGAMA. Kerana ini lah menjadi titik tolaknya keyakinan masyarakat terhadap agama. Malah MUFTI adalah pendakwah utama untuk Islam di negara ini.

MUFTI mesti dilihat tidak menyebelahi mana2.

Maka kalau ramai mempertikaikan kenyataan MUFTI maka dengan sendirinya gugur kelayakan seseorang itu menjadi MUFTI.

Demi menjaga maruah, eloklah letak jawatan.

Pengasas said...

Salam PakRaden,
Kesian, kesian.
Sedih kena maki, lagi silap baca kitab.
Macam ramai yang tau cerita dia?