Antara undang undang dan sunnah Nabi

5 comments:

Pak Brahim said...

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah... sudah lahir seorang pemuda yang sanggup bercuti didalam penjara demi mempertahankan SUNNAH NABI SAW.

Saya amat yakin ribuan lagi pemuda-pemuda seperti beliau di seluruh negara tercinta ini.

Marilah kita bermuhasabah, kenapa tekanan terhadap sunnah dan agama ISLAM terus berlaku.

Wallah hu aqlam.

Anonymous said...

komen aku repaste from pinkturtle:

keadaan ini perlu dilihat daripada perspektif positif. terdapat kekaburan dalam mendefinisikan maksud "lebai" dalam undang2 jalanraya negara. memang di dalam undang2, lebai dan singh dikecualikan daripada memakai topi keledar. akan tetapi, kekeliruan dalam memahami maksud definisi "lebai" itu maka pelajar ini disaman.

ada hikmah perkara ini berlaku, oleh yang demikian kita sebagai orang islam perlu menekan kerajaan untuk menterjemahkan dengan lebih tepat siapa itu "lebai". adakah lebai itu hanya untuk orang2 yang sudah pergi haji? yang umur lebih 40 tahun? yang sudah berkahwin? yang punyai anak lebih 4 orang?

kita perlu ajukan supaya penggubal undang2 terjemahkan dengan lebih tepat, apa itu maksud lebai. bersama2 kita tekan, hak islam jangan diragui.

pendirian pelajar ini patut dibanggakan, berani kerana benar.

-garden

Anonymous said...

Setuju garden,

Cuma bertanya dalam hati, kenapa penggubalan undang undang tidak di kaji dengan teliti sedangkan mereka mereka itu adalah ahli bijak pandai.

Hmmmm

Anonymous said...

it only shows that "mereka2 itu" bukan pandai sangat. kerana "lebai" pun mereka gagal mendifinisikan secara tepat.

dalam paper sebut orang yang dikecualikan daripada pakai helmet adalah haji, hajjah, lebai dan sikh. masalahnya, hajjah takde halangan untuk pakai helmet kerana tudung dia tu bukan menjadi halangan yang terang untuk dia pakai helmet.

haji dan lebai, yang menjadi halangan mereka pakai helmet adalah kerana tuntutan agama perlukan mereka pakai serban. walaupun bukan perkara wajib akan tetapi itu adalah hak keperluan. tak kan lah pegi masjid pakai topi then sampai baru nak sarung serban...ingat serban tu jenis main sarung saja ke?

kalau undang2 mengukur hak keperluan sikh daripada segi agama, kenapa undang2 tidak mengukur hak keperluan orang2 islam daripada sudut agama? adakah ini bias? atau jahil dalam definisi lebai, hajjah dan haji?

wak, ini ada idea untuk hang. buat serban sarung...tak payah simpul2...okay?

-garden

SH said...

Aku pun dok terpikir kalu budak2 mcm mengaji pondok atau tahfiz yang selalu berserban tidak digariskan sebagai lebai, siapa itu LEBAI?

Kalau dahulu lebai ini ditafsirkan org yang tahu hukum agama. Tapi itu tak panggil lebai dah, panggil ustaz, Mufti, Kadi dll. Tapi mereka mana naik motor.

Kalau org kampung, lebai tu mcm tok siak. Depa ni naik motor, tapi bukan tahu pasal agama sgt pun.. tahu buka speaker azan je la.. cuci masjid..

SIAPA LEBAI?