BLOGGERS DAN REALITI POLITIK MALAYSIA

[...] Ingatan-ingatan di atas adalah berdasarkan rasa marah dan kecewa rakyat jelata, majoritinya pengundi, terhadap pembesar negara dan pemimpin siasah pemerintah yang disifatkan sebagai dijangkiti sindrom penafian, berdolak-dalik, out-of-control, out-of-date dan wujud di awang-awangan.

Kemarahan dan kekecewaan itu juga berdasarkan pesepsi negatif rakyat terhadap segelintir pesonaliti muda UMNO dan BN yang seolah-olah bermaharajalela, terlalu mementingkan kroni, ego-centric, angkuh dan celupar.

Bagaimanapun, suara ikhlas yang saya curahkan ke blog ini menjelang PRU12 dirangkumkan sebagai suara penghasut dan pemfitnah. Lantaran itulah di ambang PRU12, bloggers politik seperti saya dilabelkan sebagai pembangkang dan perosak negara.

Alhamdulillah, prejudis terhadap peranan bloggers politik berubah 360 darjah sesudah PRU12. Sebab itulah banyak orang besar-besar UMNO dan BN kini membuka blogs dan portal berita masing-masing. Tetapi, kredibiliti blogs mereka sukar untuk dipastikan. Yang pokoknya, blog milik Tun Dr Mahathir Mohamad menerima ratusan ribu pengunjung seminggu, sementara blogs pembesar BN ketinggalan dan tercorot di belakang. [read more]

No comments: