Gamuda - A Umno & Perak Sultan Family Linked Company

[...] The government has approved the no-bid contract with Gamuda-MMC for RM 12.5 billion (US$3.73 billion) to double-track the country’s main north-south railway line, a 329 km run from the central city of Ipoh to the Thai border. The MMC part of the consortium is a construction company backed by Syed Mokhtar Al-Bukhary, a long-time backer and fundraiser for UMNO, the largest party in the country’s ruling Barisan National coalition.

Malayan Railways Ltd serves the Malaysian Peninsula with a network of 1,700 km of railways, but it earned only RM 288 million in transportation revenues in 2006, made up as follows:
  • Intercity services RM 71 million
  • Commuter services in Kuala Lumpur areas RM 85 million
  • Freight services RM 132 million
  • Total RM 288 million
Excluding the commuter services in Kuala Lumpur, the total transportation revenue is RM203 million from a network of 1,525 km of railways. Apportioning 30 percent of this revenue to the Ipoh-border sector — only 22 percent of the 1525 km network — the corresponding revenue is RM60 million.

Granted that traffic volume would increase substantially after completion of the double-tracking project, there is still a limit. Assuming generous seven-fold revenue growth, future annual revenue for this sector could — could be RM 420 million, just 3.3 percent of the initial capital investment of RM 12.5 billion. Such a meager return means that the project would have little significant impact on the economy or transportation in this sector after completion.
[read more]

9 comments:

PAPA GOMO said...

PAKATAN RAKYAT UDAH LAH...

DOK MENYALAK..WAT APA???

DAH TUMBANG DAH LAH...

PRU 13 LAH PULAK....

ڤنا مينڠ / PENA MINANG said...

SIKAP AHLI SUNNAH TERHADAP PEMERINTAH

Sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah, ialah mencintai saudara seagama yang tidak akan dipertikai dan dipersoal siapa dan apa kedudukannya. Mereka sentiasa mendoakan akan kesejahteraan, kemakmuran dan keselamatan saudara-saudaranya yang seagama, senegara, dan para pemimpinya. Mereka menyeru sekalian umat Islam supaya saling mencintai antara satu sama lain dan mencintai pemimpin yang menjadi saudaranya dalam Islam. Ini semua dirasakan semata-mata kerana mencintai Allah.

Sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah ialah suka menasihati para pemimpin mereka jika didapati pemimpinnya melakukan kesilapan, kerana kebaikan pemimpin akan memberi manfaat kepada seluruh saudara-saudaranya (rakyat jelata) yang dilindungi oleh pemimpin.

TETAPI SIKAP AHLI BID'AH sebaliknya, amat bertentangan dengan sikap Ahli Sunnah Wal-Jamaah terhadap saudara-saudara seagama dan kerajaannya jika mereka tidak mengikut aliran ideologinya.

Adapun tanda-tanda besar yang menunjukkan bahawa seseorang atau sesuatu kelompok itu dari golongan mubtadik [I]"Aktivis atau Pembuat Bid'ah"[/I], ialah mereka yang berusaha dengan berbagai-bagai cara supaya rakyat membenci dan menghancurkan pemimpin Islam.

Antara cara mereka yang terkutuk ialah dengan bertopengkan ibadah, iaitu mempengaruhi rakyat dengan cara mengajak mereka bersembahyang hajat dan berdoa beramai-ramai agar ditimpakan kecelakaan, kehancuran atau kejatuhan keatas pemerintah walaupun mereka tahu pemimpin yang hendak dijatuhkan itu seorang beragama Islam.

Mereka mengHALALkan perlakuan apa sahaja cara dengan beralaskan bahawa pemerintah tersebut tidak berhukum dengan hukum Allah, kafir, zalim, dan fasik. Nabi Muhammad S.A.W telah menceritakan dengan sabdanya tentang sikap manusia seperti ini yang suka menghancurkan orang lain :

"Dari Abu Hurairah berkata : Bersabda Rasulullah S.A.W, : Apabila seseorang berkata: Binasalah manusia, maka dialah yang akan binasa"*

*H/R Muslim.

Imam Al-Barbahary berkata :

"Jika kamu mendengar seseorang suka mendoakan kecelakaan terhadap penguasa (pemimpin), maka ketahuilah bahawa dia adalah pengikut hawa nafsu (pembuat/aktivis bid'ah)"*

*Rujuk, Al-Ibanah. Jilid 2. Halaman.116. No.136.


"Akan muncul selepas peninggalanku seseorang pemimpin, maka muliakanlah dia, dan barang siapa yang mencari-cari kehinaanya (kesalahan dan keaibannya) bererti dia telah melubangi satu sendi dalam Islam dan tidak akan diterima taubatnya sampailah dia (mengembalikan keadaan sebagaimana sediakala)" *

Lihat: As-Sunnah (2/513) Dari Ibn Abi' Asim. Sanad hadis ini sahih.

Ibn Qayyim telah menjelaskan bagaimana sewajarnya sikap para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan orang-orang awam yang beriman terhadap para pemimpin dan ketua pemerintahan yang masih beriman kepada agama Allah (Islam):

Apabila mengikuti (mentaati) hadis Nabi (tentang negara atau pemerintah yang beragama Islam): Semestinya menasihati pemimpin-pemimpin kaum muslimin, hadis ini (yang memerintahkan agar mendekati dan menasihati pemimpin Islam) mengandungi maksud agar menghilangkan sifat iri hati dan dengki, kerana nasihat tidak mungkin bersatu dengan kedengkian, sebaliknya ia melawan rasa kedengkian. Oleh itu sesiapa yang menegakkan nasihat kepada para pemimpin Islam dan rakyat biasa, bermakna dia terlepas dari sifat dengki." *

Lihat : Miftah Dar Al-Sa'adah. Jld halaman 73.

Adalah haram hukum bagi sesiapa yang mahu menjatuhkan para pemimpin , kerana menjatuhkan dia sama dengan merampas kuasa dan menumbangkan kekuasaan yang ada pada tangan mereka yang menyebabkan negara akan menjadi kacau bilau, perbalahan, perpecahan, dan kemusnahan kepada Umat dan Agama Islam itu sendiri.

Tugas Ulama ialah mendidik rakyat dengan menyebarkan SEGALA KEBAIKAN PEMERINTAH, MENGENANG BUDI DAN JASA DIATAS pembanggunan yang telah diusahakan dan bersyukur kepada Allah, berterima kasih dan menjauhkan dirinya dari menyebarkan keburukan pemerintah, kerana mereka beragama Islam. Maka perbuatan keji Ulama Bid'ah, bertentangan dengan etika dan amalan Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 24:19 yang bermaksud :

"Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang keji itu tersiar dikalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka Azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"

Waallahua'lam.

Panglima Perang Cyber said...

DULU rakyat taat raja dan negara
KINI rakyat sudah berani menderhaka.

DULU rakyat suka melihat Raja
KINI Raja tidak lagi utama di mata

DULU rakyat merasa diri laksana hamba
KINI rakyat merasa dirinya RAJA

DULU rakyat tak berani menatap mata
KINI raja pula tunduk sebak di dada.

DULU Raja tetap Raja seluruh warga
KINI Raja dihina dicaci oleh munafik dan kafir termasuk alim ulama baginda

Anak Kuala said...

la tahzan
redha kepada rukun iman yang keenam, percaya kepada Qadha dan Qadar

Eh dengar dah start kumpul duit untuk blogger?

Eloklah nizar (BEKAS MB) turun sebab bila turun ada orang buat duit kumpul derma. Dari dulu tak habis-habis menyusahkan rakyat. Makan duit rakyat. Cekik duit derma rakyat

KING CAI said...

Senang beno mike berkata ye GOMO CILAKE!
Teman lagi senang cakap: burit mak kamu gomo! senang je keh2.

radenjowo said...

Auk tengah pikir .. buat per pilihanraya. Baik kita harap pada Qada dan Qadar je.
Wakakakak !!!

radenjowo said...

Gomo,
namo mace jate,
tapi gocoh, dok brani depe,
ngelah ... curik negeri main pitu belake
Wakakak !!!

radenjowo said...

panglime perang cyber,
tang tu kena tanya mahathir
wakakaka !!!

radenjowo said...

pena miang,
tak yah cerita panjang panjang.
letih nak baca.
cuba pandang cermin.
wakakaka !!!