Tahniah kepada Restoran Mamak

Kalau ada antara Melayu UMNO yang bersorak gembira bila Zambie di lantik jadi MB, wak nak bagi tau yang korang berjaya di tipu. Nasib baik UMNO tak mintak Mamak jadi Sultan. Dulu masa time Mahathir membantah Sultan dulu, UMNO lah jadi baruanya. Satu Malaysia derhaka pada Sultan. Kalau UMNO tak ingat peristiwa tu, memang UMNO bodoh. Memang Melayu bangang.

Itu dulu. Tahun lepas ..

Bila Sultan Terengganu minta Mat Said jadi Menteri Besar, Penyokong Deris Jusoh pun derhaka kat Sultan. Wahid Rasol tu hantar surat bantahan ke Istana. Umno buat buat lupa. Weyyyy ... rakyat tak lupa la. Piiiiraaaaahhh mabok !!!

Kalau sekarang tiba tiba UMNO perjuangkan Sultan, ia tak lain hanya lah satu tipu daya untuk minta Rakyat Perak bersetuju dengan perlantikan Zombie sebagai Menteri Besar. Dalam masa yang sama nak racun pikiran rakyat untuk setuju kata Nizar itu derhaka. Bila Nizar dah nafikan, sekarang diorang kata Karpal Singh pulak.

Realitinya memang karpal nak saman Sultan. Ada mahkamah, undang undang tak larang. Kalau betul nak larang rakyat dari saman SUltan, sila buat satu clause untuk larang orang saman Sultan. Kenapa kerajaan UMNO selama ni tak nak ubah akta? Sebab diorang nak saman. Bukan ke gitu? Bila Sultan boleh di saman, UMNO pun berkokok. Sultan pun tunduk pada UMNO. Benda ni pun korang tak boleh pikir?

Aku tak tau apa perjuangan UMNO. Tipu, kelentong, gelembong memang cara perjuangan diorang. Semangat diorang haru biru, keliru, dan pitam kerana dok percaya cakap pemimpin. Erti kata lain, taksub membabi buta. Akal ada tapi tak guna. Nasib baik pemimpin tak suruh terjun lombong. Kalau suruh .. semua dah masuk lombong. Kalau dah masok lombong, sapa pulak yang nak sokong UMNO? Tu sebab arahan masuk lombong, pemimpin UMNO belum arahkan.

UMNO dah semakin teruk. Tak tau nak pilih antara betul atau salah. Sekarang ni UMNO semakin berkurang. Masyarakat majmuk di Malaysia dah semakin di terima. Melayu kawin dengan Cina, Melayu kawin dengan India. Kalau ikut darah, keturunan Melayu dah semakin berkurang. Kerana itu UMNO terpaksa masukkan darah Mamak menjadi ahli.

Pengertian melayu adalah Islam, berbudaya mengikuti cara hidup sebagai Melayu. Selepas ni korang jangan terkejut ada Bangla pulak jadi ahli UMNO. Apa susahnya hidup cara Melayu? Semua orang boleh jadi Melayu. Cuma yang sukar adalah menjadi yang betul betul Islam.

Bila Zombie di lantik jadi MB, yang syok adalah tokey restoran Mamak. Kalau dulu, restoran yang gunakan kaki lima untuk jadi restoran, bakal di saman. Sekarang dah tak bising lagi. Sekejap lagi mamak akan besarkan kedai sampai tengah jalan. Apa peduli ... Mamak dah jadi Menteri.

UMNO ni cuma layaknya jadi Pak Lawak. Kalau ada Sarkas nak cari badut hidung merah .. suruh diorang cari dalam UMNO. ADa ramai kat sana.

3 comments:

kluangman said...

Kata kata deharka datang dari mulut Nizar - UMNO tak perlu nak kempen - rakyat dengar dan nilai sendiri.

UMNO jadi barua semasa Mahathir menentang Sultan tapi kini PKR jadi barua DAP menderhaka Sultan - rakyat dengar dan nilai sendiri.

Anonymous said...

aku sokong blog ni tak display komen org umno. Depa semua bodoh dan bangang. makan taik rasuah bagi anak bini makan. Kesian org umno ni. sebabkan najib najis, aku janji boikot apa saja dgn puak2 bangsat ni.

paloi bin mulau said...

kluangman,

hang tak paham apa maksud nizar cakap "minta derhaka". hang cakap gitu sbb dok mrgadap tv3suku je.

kalau amno tak nak karpal saman sultan nape mahathir mintak beend sokong ubah perlembagaan dulu2?