UMNO dan perjuangan bahasa inggeris nya

UMNO kata ...
Hidup Melayu !!!
Perjuangan Melayu !!!
Ketuanan melayu !!!
Errr .... shhhhh .... belajar matematik sains bahasa inglis ... wakakak !!!

Woiiii .. UMNO, korang nak gi mana ni?

Celaka .... hmmmm ... macam cilakak.
aku tak cakap celaka .. aku cuma cakap cilakak.
lain tu ... lain ejaan ... wakakakak !!!

Hari ni auuuww dah ngamuk. muka dia kat tv berpeluh peluh. Marah sungguh dia bila Dewan Pemuda PAS ajak berdebat. Bukan nak debat dengan dia, tapi dengan Khairy .. tapi dia yang tak bagi.

Pas pun satu hal .. PPSMI ni sebenarnya periuk letrik auuuuwwww .. kalau korang kacau, tak masak la nasi. Wakakka !!! Dia kata nak buat apa debat .. check sini

Kerana penolakan tu, maka hari ni .. Dewan Pas mengutuk Pemuda UMNO kerana enggan berdebat. kat sini.

Selepas di tolak ... sekarang 8,000 persatuan PIBG pun tolak PPSMI ni .. kat sini plak .. Wow !! Ramai tu beb.

Aku masih ingat lagi .. sekitar tahun 70an. Ada sekolah aliran Inggeris dan aliran sekolah Kebangsaan. Masa tu kita ada pilihan. Tak der masalah pun. Bapak aku hantar sekolah melayu. haahahah .. sebelum sekolah, bapak aku tanya, "Lang... kamu ni nak sekolah UMNO ke British?"

hah .. wow !! Bapak aku nak hantar sekolah british .. mak aiii jauhnya.

"Bukan tu, Kamu nak sekolah orang putih ke nak sekolah melayu?", ulang bapak aku.

Alamak ... dari kecik mak aku cakap melayu ngan aku, jadi aku pilih nak masuk sekolah melayu. senang nak score. " UMNO la bah !!!", aku jawab.

Tu sebab budak cina nak gi sekolah cina, mungkin sebab yang sama. Wakakak !!
Sampai sekarang ni si Auwww tak berani nak komen walaupun sekolah cina masih dengan belajar cara dia.

Pada melayu, semua kena masuk sekolah yang sama, tiba tiba kerajaan tukar ke bahasa Inggeris ... ... Aduss ... anak aku pun ikut pening.

Cikgu call .. anak encik bagi tau saya "teacher .. me go to canteen can hah?" .... cikgu jawab, "No cannot ..it's not time yet" .... Kakinya terkepit kepit .. Tak lama lepas tu dia kencing dalam kelas .. Rupa rupanya dia nak gi tandas, tapi tak tau nak cakap .. " Tandas pulak, letaknya di tepi kantin. Hishhh .. nyusahkan aku.

Phuhhhh !! Budak sekolah menengah lagi dahsyat, pengawas semua dah pandai cakap orang putih ngan aku. Masa tu aku gi nak ke sekolah, cikgu suruh datang sign report card anak.

Sampai di sekolah, Pengawas sekolah kata " Sir you can fuck your car here". "Apa ???", aku tanya dia ... "You cannot fuck there sir, but you can fuck here !"

Ishhh .. susah la aku cakap bahasa penjajah ni .. telinga pun tak boleh cam. Kepala dah gi tempat lain. 'Park' dengan 'fuck' pun aku dah tak tau nak beza.

Bila PPSMI ni nak di jalankan 6 tahun lepas, kerajaan dah habis banyak duit. Mereka buat kursus dan cikgu wajib attend ... satu kursus tak tau la berapa belanja. Tapi cuba korang check siapa anjurkan kursus ... kroni sapa tu? Di darabkan dengan berapa ramai guru dan berapa ramai tenaga pengajar yang kena ajar .. hai ekau kayooo !!!

Lepas tu buku bahasa pun di tukarkan kepada bahasa Inggeris. Maka ramai lah kontraktor kontraktor yang dapat job buat buku teks ni .. tu kroni sapa? Korang kena check sendiri. Begitu juga dengan pembekal bahan pengajaran subjek tu ... Wakakakk !!!

hai periuk letrikkkkk .. !! Dulu susah sangat nak masak, sekarang dah ada jual. Murah plak tu ... petik tepi, periuk nyala .. yang untung adalah penjual periuk letrik. Siapa dapat share? Wakakak .. semua kena tipu.

Hmmm ... now where can i fuck my car?
Its my car ... i can fuck anywhere i want !

No comments: